Aprilia Tuono V4 X

01-aprilia-tuono-v4-x

APRILIA TUONO V4 X

NOWY KLEJNOT OD APRILIA RACING

– PRZEZNACZONY DO NAJLEPSZEJ ZABAWY NA TORZE, OTO NAJMOCNIEJSZY I NAJLŻEJSZY HYPERNAKED NA ŚWIECIE: 221 KM ORAZ 166 KG

– EKSKLUZYWNA ODMIANA NIEZRÓWNANEJ APRILII TUONO V4: ZRODZONA Z TECHNOLOGII WYŚCIGOWEJ, POSIADA ROZWIĄZANIA POCHODZĄCE Z MOTOGP I JEST PRODUKOWANA W LIMITOWANEJ SERII

13

 

Po spektakularnym sukcesie osiągniętym przez Aprilię RSV4 X (która była specjalną wersją supersporta z Noale, jednym z najmocniejszych i najlżejszych motocykli w dziejach, której 10 dostępnych sztuk zostało wykupionych zaledwie w kilka godzin), Aprilia powraca do ekstraordynaryjnego projektu V4, opracowując prawdziwie unikalną odmianę Tuono V4, hypernakeda wyśmienitego.

Aprilia przedstawia Tuono V4 X, ekskluzywne „super Tuono”, produkowane w numerowanej i limitowanej edycji. Motocykl rozwijany i montowany jest bezpośrednio przez Aprilia Racing – producenta z 54 tytułami mistrza świata, spośród których aż siedem zdobytych zostało w mistrzostwach World SBK za pomocą kompaktowego silnika V4.

Dzięki troskliwej opiece Aprilia Racing, który jest najbardziej zaawansowanym oddziałem rozwoju technologii motocyklowej w Grupie Piaggio, model Tuono V4 X stał się prawdziwym motocyklem wyścigowym z wysoką kierownicą. Potrafi zapewnić niepowtarzalne wrażenia z jazdy oraz ogromne emocje zarezerwowane zazwyczaj dla najbardziej zaawansowanych i wymagających motocyklistów.

Już od swoich urodzin w 2011 roku, Aprilia Tuono V4 została okrzyknięta najlepszym hypernakedem na tor. Biorąc pod uwagę ten fakt, można wyobrazić sobie zdolności Tuono V4 X, które potrafi wykręcić czas 1:50 na torze Imola! W procesie rozwoju motocykla dokonał tego Lorenzo Savadori, zawodnik Aprilia. Powiedział wtedy: „To najbardziej radosny motocykl, jakim kiedykolwiek jeździłem. Według mnie takie połączenie komfortu i osiągów jest wyjątkowe. Szalony silnik jest łatwy w okiełznaniu zarówno dla ekspertów oraz nowicjuszy, a pakiet aerodynamiczny zapewnia niesamowitą stabilność jak na nakeda. Uważam, że Aprilia Tuono V4 X po raz kolejny stworzyła nowy segment.”

21

 

Gorączki osiągów i emocji zapewnianych przez Tuono V4 X doświadczył także Aleix Espargaró – zawodnik zespołu Aprilia Racing w MotoGP, który podkręcał tempo na austriackim torze Red Bull Ring: „Tuono V4 X jest nie z tego świata. Nigdy nie testowałem motocykla z wysoką kierownicą na torze i jestem zaskoczony poczuciem stabilności. Silnik jest dziki, ale geometria podwozia nie ma z tym problemu – wręcz przeciwnie: pozycja i elektronika sprawiają, że jazda sprawia ekstremalną radość. Możesz jechać z wysoką precyzją, ale możesz także bawić się driftem jeżeli czujesz taką ochotę. To czystej krwi motocykl sportowy z domieszką chuligana!”

Doświadczenie zebrane w światowych seriach wyścigowych przez Departament Wyścigowy z Noale przyczyniło się do rozwoju Aprilii Tuono V4 X: po raz pierwszy w motocyklu takiego typu, zastosowany został ogromny, carbonowy pakiet aerodynamiczny, który w prostej linii pochodzi z Aprilii RS-GP ścigającej się w MotoGP. To rozwiązanie przyczynia się do znacznego zwiększenia stabilności przy wysokich prędkościach oraz w krytycznych fazach hamowania i przyspieszania.

Cel, jakim było stworzenie z Tuono motocykla o wysokiej kierownicy do wyłącznego użytku torowego, spełniony został w pełni. Było to możliwe dzięki zaawansowanym zabiegom ograniczającym masę. Udało się osiągnąć wyjątkowy poziom 166 kg na sucho, co jest wynikiem bliższym motocyklom prototypowym z MotoGP.

29

 

Wszystkie owiewki wykonano z włókien węglowych, a ich stylistyka podkreślona jest grafiką „Bol d’Or” inspirowaną modelem Aprilia RSV 1000 R Factory uczestniczącym w edycji 2006 tego legendarnego wyścigu endurance. Zbiornik ma oryginalny kształt, ale jest lżejszy, z kolei fabryczny system elektryczny został uproszczony. Kolejnym elementem pochodzącym wprost z wyścigów jest panel do szybkiej zmiany najważniejszych parametrów elektronicznych bezpośrednio z kierownicy Tuono V4 X. Pojawiło się wiele elementów obrabianych z aluminium, co przekłada się na obniżenie masy – są to: dźwignia sprzęgła, osłona dźwigni hamulca, osłony dekli silnika, regulowane podnóżki oraz korek zbiornika paliwa. Felgi Marchesini wykonano z kutego magnezu i obuto w wyścigowe opony slick, co przekłada się na jakość prowadzenia pozostającą poza zasięgiem dla wielu motocykli supersportowych z owiewkami.

Silnik powstał na podstawie jednostki napędzającej Aprilię RSV4 1100 Factory. Układ wydechowy Akrapovic posiada tytanowe kolektory wydechowe oraz karbonową końcówkę. Sprint Filter dostarczył filtr powietrza i jest to filtr oferujący najwyższy przepływ (pozostając wodoodpornym) spośród dostępnych na rynku. Ten sam używany jest przez Aprilia Racing w MotoGP.

38

 

Jednostka komputerowa ECU zarządzająca elektroniką została przeprogramowana pod względem strategii i funkcji; w Tuono V4 X mapy sterujące silnikiem oraz dynamiką pojazdu rozwinięte zostały przez Aprilia Racing. Wszystkie mapy silnika oferują „pełną moc” i są zoptymalizowane do wyścigowego układu wydechowego. Poziomy hamowania silnikiem, kontroli trakcji oraz anty-wheelie zostały specjalnie przystosowane do użytku na torze. Standardowo obecna jest elektronicznie sterowana skrzynia biegów (razem ze zmianą biegów w dół). Kolorowy ekran TFT zaprogramowano tak, aby z użyciem wbudowanego czujnika GPS pokazywał czas okrążenia.

Maksymalna moc silnika V4 z Noale mierzona na wale, wzrasta z 217 KM w fabrycznej jednostce, do poziomu 221 KM. Z takich osiągów można w pełni korzystać dzięki wyjątkowej jakości zawieszeniu Öhlins Smart EC 2.0 oraz dzięki dopracowanej ramie będącej dziedzictwem dynastii, która wygrała 18 tytułów oraz 143 wyścigi Grand Prix w klasie 250.

Układ hamulcowy Brembo jest w całości wyścigowy. Dopracowane i ekstremalnie efektywne zaciski Brembo GP4-MS obrabiane z aluminium sterowane są przez radialną pompę hamulcową 19×16, a wgryzają się w stalowe tarcze z technologią T-Drive.

Każda sztuka Aprilii Tuono X dostępna jest w cenie 34 900 Euro i już dostępna jest do zarezerwowania, wyłącznie online na stronie internetowej Aprilia. Klienci mogą odebrać swój egzemplarz Tuono V4 X bezpośrednio z oddziału Aprilia Racing, wraz z ekskluzywną wycieczką po wyścigowym departamencie fabryki z Noale. Do każdego motocykla klienci otrzymają dedykowany kask wyścigowy KYT NX-Race z grafikami inspirowanymi kolorystyką Tuono V4 X.

Tuono V4 X jest częścią programu Factory Works prowadzonego przez Aprilia Racing. Jest to projekt wyjątkowy w skali światowej, który technologię rozwijaną w najtrudniejszych wyścigach czyni dostępną dla tych, którzy planują sami ścigać się w wymagających seriach wyścigów fabrycznych, a także dla tych, którzy chcą posiadać RSV4 lub Tuono V4 o osiągach zoptymalizowanych na tor.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie: https://www.aprilia.com/en_EN/aprilia-tuono-v4-x/, gdzie dostępny jest również system rezerwacji.

10 04-aprilia-tuono-v4-x (1) 04-aprilia-tuono-v4-x