06-tuono-v4-1100-rr

Aprilia Tuono V4 1100 RR

A gdyby tak wziąć najlepszego superbike’a na świecie, pozbawić go plastików, dostroić silnik i stworzyć tym samym niepowtarzalnego streetfightera? Aprilia już dawno odpowiedziała na to pytanie twierdząco, budując niesamowite Tuono, w prostej linii wywodzące się ze sportowej linii RSV4.

Siłą Tuono jest przede wszystkim słynna jednostka V4, która w tym modelu dysponuje mocą 175 KM. Do tego sportowe podwozie i doskonale dobrany pakiet elektroniki, który w wersji Factory obejmuje również półaktywne zawieszenie. Nowa generacja Tuono V4 1100 to najbardziej spektakularny przykład ewolucji w tym segmencie motocykli.

Gdzie Kupić?
Aprilia Tuono V4  1100 RR

Aprilia Tuono V4 1100 RR – bezkompromisowy sportowy naked

Tuono – rodzina sportowych nakedów Aprilii, to motocykle, za którymi ciężko nadążyć. W zgodnej opinii użytkowników są to najskuteczniejsze w historii maszyny do pompowania adrenaliny. Tuono to najwyższy poziom osiągów i zaawansowanych rozwiązań technicznych, wynikających z wieloletniego udziału i zwycięstw Aprilii w najbardziej prestiżowych seriach wyścigowych. Niepokonane na torze, dające mnóstwo radości z jazdy na drogach.

Aprilia Tuono V4 1100 RR to podstawowy wariant tego modelu, który jednak już w standardzie zachwyca wyposażeniem, w skład którego wchodzi m.in. kompletny zestaw elektroniki pokładowej APRC. Motocykl korzysta również z pełnego potencjału silnika V4 – jego osiągi są identyczne, jak w wersji Factory.

Tuono V4 1100 RR oferowane jest w dwóch nowych wzorach malowania, nawiązujących do dwóch słynnych torów wyścigowych: Sachsenring Red oraz Magny-Cours Grey.

Silnik:
Aprilia Tuono V4 1100 jest jedynym nakedem na rynku, napędzanym jednostką V4 o kącie rozwarcia cylindrów 65° i unikalnych właściwościach. Specyficzna budowa tej jednostki sprawia, że jest ona wąska i krótka. Pozwoliło to na maksymalną centralizację masy i zastosowanie kompaktowego podwozia.

Zmiany zastosowane w najnowszej generacji silnika zaowocowały wzrostem jego osiągów i niezawodności, bez poświęcania wspaniałego charakteru i niepowtarzalnego dźwięku, które pokochały tysiące motocyklistów na całym świecie. Tuono V4 1100, przy pojemności skokowej silnika wynoszącej 1077 cm3, dysponuje teraz maksymalną mocą 175 KM przy 11000 obr/min i momentem 121 Nm przy 9000 obr/min.

Układ wydechowy posiada podwójny czujnik tlenu i wbudowany zawór. Jednostka ECU ma wysoką zdolność obliczeniową i precyzyjnie steruje pracą silnika nawet przy najwyższych obrotach. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy: Sport, Track i Race.

Podwozie:

Nowa Rodzina Tuono V4 1100 w pełni potwierdza przysłowiową już jakość podwozi budowanych przez Aprilię. Pewność prowadzenia i stabilność zaczyna się od ramy. Ta zastosowana w Tuono jest niemal identyczna jak w modelu RSV4, na którym siedem razy zdobywano mistrzostwo świata klasy superbike.

Walory podwozia uzupełniają hamulce i zawieszenie. Przednia część układu hamulcowego również pochodzi z RSV4 i oparta jest na parze stalowych tarcz o średnicy 330 mm, na których pracują 4-tłoczkowe zaciski Brembo M50, aktywowane przez radialną pompę hamulcową, zamontowaną na kierownicy. Z tyłu umieszczono tarczę o średnicy 220 mm i 2-tłoczkowy zacisk. Nad całością czuwa system ABS firmy Bosch, działający również w zakrętach.

Zawieszenie Aprilii Tuono V4 1100 RR składa się z w pełni regulowanych komponentów firmy Sachs. Z przodu pracuje odwrócony widelec o średnicy rur 43 mm i skoku 117 mm, a z tyłu centralny amortyzator o skoku 130 mm. Na odlewanych aluminiowych kołach założono opony Pirelli Diablo Rosso III.

Systemy:

W nowoczesnym motocyklu dopieszczona mechanika to nie wszystko. Aprilia Tuono V4 1100 RR jest również wyposażona w opatentowany zestaw elektronicznych systemów kontroli jazdy APRC (Aprilia Performance Ride Control), precyzyjnie dostrojony do wymogów właśnie tego modelu. Układ jest oparty na module bezwładnościowym, precyzyjnie mierzącym położenie i dynamikę motocykla, a także całkiem nowym systemie Ride-by-Wire, w którym wyeliminowano część zbędnych elementów, zmniejszając jego masę aż o 0,5 kg.

System APRC (Aprilia Performance Ride Control) w standardzie oferuje:

● nową generację systemu kontroli trakcji (ATC – Aprilia Traction Control), który pozwala na 8-mio stopniową regulację w trakcie jazdy, bez konieczności ujmowania gazu
● nową, trzystopniową regulację kontroli unoszenia przedniego koła (AWC – Aprilia Wheelie Control);
● trzystopniowe ustawienie kontroli startu (Aprilia Launch Control) – używane tylko w warunkach torowych;
● udoskonalony system bezsprzęgłowej zmiany biegów, dostępny teraz zarówno z funkcją zmiany biegu na wyższy jak i niższy (AQS – Aprilia Quick Shift + downshift);
● ulepszony system ograniczania prędkości (APL – Aprilia Pit Limiter);
● nowy tempomat (ACC – Aprilia Cruise Control)
● system ABS rozbudowany o zaawansowane funkcje kontroli jazdy podczas hamowania w zakręcie (Bosch Cornering ABS);
● supernowoczesny wyświetlacz TFT

Dane techniczne

  • Silnik
    • Ułożony wzdłużnie o kącie 65 ° silnik typu V-4, 4-suwowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu (DOHC), cztery zawory na cylinder
  • Pojemność
    • 1077 cm3
  • Waga na sucho / gotowy do jazdy
    • 185 kg / 209 kg
  • Średnica x skok tłoka
    • 81 x 52.3 mm
  • Moc maksymalna
    • 175 KM (129kW) przy 11,000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy
    • 121 Nm przy 9,000 obr./min
  • System paliwowy
    • Cztery moduły przepustnic Weber-Marelli (48-mm) z czterema wtryskiwaczami paliwa zintegrowane z systemem zarządzania Ride-by-Wire.
  • Zapłon
    • Cyfrowy, elektroniczny układ zapłonowy Magneti Marelli zintegrowany z układem sterowania silnikiem, z jedną świecą zapłonową na cylinder i cewkami typu „stick-coil”
  • Smarowanie
    • System mokrej miski olejowej z chłodnicą i dwiema pompami (smarowanie i chłodzenie)Skrzynia biegów6-cio biegowa w układzie kasetowym, z dźwignią zmiany biegów i elektronicznym systemem Aprilia Quick Shift
  • Sprzęgło
    • Mokre wielotarczowe
  • Rama
    • Aluminiowa dwubelkowa. Amortyzator skrętu Sachs.
  • Zawieszenie przednie
    • Widelec Upside-Down firmy Sachs. Skok 117 mm.
  • Zawieszenie tylne
    • Wahacz aluminiowy podwójnie usztywniony. Amortyzator Sachs Monoshock z pełną  regulacją. Skok 130 mm
  • Hamulce przednie
    • Podwójne pływające tarcze ze stali nierdzewnej o średnicy 330mm. Zaciski Brembo Monoblock M432 z 4 tłokami.
  • Hamulce tylne
    • Pojedyncza tarcza o średnicy 220mm, pływający zacisk Brembo z dwoma oddzielnymi tłokami 32mm.
  • Opony
    • przód – 120/70 ZR 17 Pirelli Diablo Rosso III
    • tył – 190/55 ZR 17 Pirelli Diablo Rosso III
  • Wysokość siodła
    • 825 mm
  • Rozstaw kół
    • 1 450 mm
  • Długość
    • 2 070 mm
  • Szerokość
    • 810 mm
  • Spalanie
    • 7,71 l/100km
  • Zbiornik paliwa
    • 18,5 l (4l rezerwy)
  • Emisja CO2
    • 183 g/km
  • Systemy wspomagania jazdy – APRC (Aprilia Performance Ride Control)
    • System wspomagania jazdy podczas hamowania w zakręcie (Bosch ABS Cornering)
    • System kontroli unoszenia przedniego koła (AWC – Aprilia Wheele Control)
    • Kontrola Trakcji (ATC – Aprilia Traction Control)
    • System szybkiego startu (ALC – Aprilia Lunch Control)
    • Tempomat (ACC – Aprilia Cruise Control)
    • Ogranicznik prędkości (APL – Aprilia Pit Limiter)