aprilia-dorsoduro-900-3

Aprilia Dorsoduro 900

Aprilia Dorsoduro 900 została zaprojektowana tak, by dawać jak najwięcej radości z jazdy. Motocykl cechuje się agresywną stylistyką i potężnym silnikiem V2, dysponującym 90 Nm momentu obrotowego, który przy niskiej masie maszyny dostarcza wielu emocji. Za jeszcze lepsze prowadzenie odpowiadają system Ride-by-wire, kontrola trakcji oraz dwukanałowy ABS.

Gdzie Kupić?
Aprilia Dorsoduro 900

 

Po prostu radość z jazdy!

Dorsoduro 900 to zwinny motocykl szosowy z najwyższej półki, którego głównym celem jest dostarczyć jak najwięcej frajdy z jazdy. Zbudowany z połączenia intuicji, doświadczenia zdobytego przez dział Aprilia Racing, a także niczym nieograniczonej fantazji i włoskiego stylu.

Czym jednak byłby pomysł, gdyby nie został poparty najnowocześniejszą technologią? Dorsoduro to lekki, zwinny, mocny i agresywny motocykl o idealnych właściwościach trakcyjnych. Wszystko to dzięki fantastycznie dopasowanej ramie, dobrze zestrojonemu zawieszeniu oraz silnikowi V2, generującemu 95 KM mocy i 90 Nm momentu obrotowego. Technologię wzbogacono o doskonały system Ride-by-wire, który steruje przepustnicą zgodnie z wybranym trybem jazdy i pozwala zmaksymalizować osiągi oraz wygodę użytkowania. Za bezpieczeństwo odpowiadają rozbudowany system kontroli trakcji oraz dwukanałowy ABS.

Pełna gama informacji dostarczana jest kierowcy poprzez supernowoczesny wyświetlacz TFT, który oprócz standardowych parametrów jazdy pokazuje również stopień ingerencji kontroli trakcji, włączenie lub wyłączenie systemu ABS, a także pozwala wybrać jeden z trybów jazdy – Sport, Touring lub Rain. W opcji dostępna jest również platforma AMP (Aprilia Multimedia Platform), pozwalająca połączyć się z telefonem, czyniąc wyświetlacz w pełni funkcjonalnym urządzeniem multimedialnym.

Aprilia Dorsoduro 900 dostępna jest również w wersji o mocy 35 kW, dzięki czemu mogą użytkować ją kierowcy posiadający prawo jazdy kat. A2. Motocykl dostępny jest w kolorze Adrenalinic Silver, z pokrywami głowic cylindrów i ramą malowanymi na czerwono, co podkreśla jego sportowy charakter.

Silnik

Zaczynając od popularnego silnika V2 o pojemności 750 cm3 i kącie rozwarcia cylindrów 90°, cenionego ze względu na swój charakter i niezawodność, Aprilia opracowała nową jednostkę o pojemności 900 cm3, w której uzyskano większy moment obrotowy i szybszą reakcję przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. Celem tych zmian jest oczywiście zwiększenie doznań z jazdy. V-twin Aprilii został jednocześnie poprawiony w wielu szczegółach.

Nową pojemność silnika uzyskano zwiększając skok tłoka z 56,4 mm do 67,4 mm, pozostawiając jego średnicę bez zmian – 92 mm. Osiągnięto przy tym maksymalną moc 95,2 KM przy 8750 obr./min, ale w charakterze modelu Dorsoduro 900 ważniejsza jest maksymalna wartość momentu obrotowego. Wzrosła ona z 82 Nm przy 4500 obr/min do 90 Nm przy 6500 obr/min. Dzięki temu V-twin 900 cm3 Aprilii znalazł się pod tym względem na szczycie w swojej kategorii.

Pomimo tego, że maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy wyższej prędkości obrotowej, jego krzywa jest bardziej płaska i zawsze biegnie wyżej, niż u poprzednika. Dzięki temu motocykl lepiej reaguje na otwarcie gazu i daje więcej przyjemności z jazdy, bez ograniczania niezawodności zespołu napędowego.

Podstawowa architektura silnika Dorsoduro 900 pozostała niezmieniona – kąt 90 stopni między dwoma cylindrami, układ rozrządu z czterema zaworami na cylinder, podwójna głowica i chłodzenie cieczą. Wprowadzono jednak szereg dodatkowych zmian, m.in. zmniejszono tarcie na tłokach i na nowo zrównoważono wał korbowy. Wydajniejszy, półsuchy wewnętrzny obwód smarowania zmniejsza straty mocy w wyniku wstrząsów i ogranicza temperaturę oraz zużycie oleju do minimum, eliminując w ten sposób potrzebę stosowania chłodnicy olejowej.

Silnik wykorzystuje również wydajne wtryskiwacze: ulepszone rozpylanie mieszanki paliwowo-powietrznej uzyskano dzięki zwiększeniu ciśnienia paliwa, co przynosi korzyści w postaci niższego zużycia paliwa i stopnia emisji spalin, przyczyniając się w ten sposób do spełnienia przez silnik limitów ustanowionych przez normę Euro 4. Ten wynik osiągnięto również dzięki układowi wydechowemu wyposażonemu w podwójny czujnik tlenu. Silnik Aprilii Dorsoduro 900 jest również wyposażony w automatyczny dekompresor, który ułatwia rozruch w niskich temperaturach.

Sprzęgło zostało całkowicie przebudowane we wszystkich elementach, a obciążenie dźwigni zmniejszyło się o 15%. Aprilia Dorsoduro 900 jest również dostępna w wersji o mocy ograniczonej do 35 kW, idealnej dla świeżo licencjonowanych motocyklistów.

Podwozie

Wszystkie motocykle Aprilia zawsze były uważane za punkt odniesienia pod względem doskonałej architektury podwozia. Podwozie Dorsoduro 900 zapewnia wysoką wydajność, równowagę, kontrolowaną jazdę i precyzję nawet w ekstremalnych warunkach na torze. Jest jednocześnie łatwe i intuicyjne w codziennym użytkowaniu. Te cechy są zasługą optymalnego układu poszczególnych elementów.

Budując ramę wykorzystano wiedzę, którą Aprilia rozwinęła w mistrzostwach świata Supermoto. Górna część kratownicy ze stalowych rur, pomalowana na czerwono, podobnie jak rama pomocnicza pod kanapą, jest połączona z szeroko rozłożonymi aluminiowymi płytami bocznymi za pomocą specjalnych śrub o wysokiej wytrzymałości. Rezultatem jest wyjątkowo sztywna i lekka konstrukcja, pozwalająca w pełni wykorzystać zwiększoną moc nowego V-twina. Jednocześnie jest to istotny element wzorniczy tej maszyny, komunikujący zaawansowane rozwiązania techniczne i dużą dawkę włoskiego stylu.

Innym wyróżnikiem Dorsoduro 900 pozycja centralnego, reguowanego amortyzatora, umieszczonego z boku i w pewnym nachyleniu. Rozwiązanie to stworzyło cenną przestrzeń dla optymalnego układu kolektora wydechowego, bez wpływu na długość motocykla i bez nadmiernego nagrzewania amortyzatora. Aluminiowy wahacz jest tak zwymiarowany, aby wytrzymać asymetryczne naprężenia spowodowane bocznym ustawieniem amortyzatora. Charakteryzuje się także wysoką sztywnością skrętną i elastycznością, które są niezbędne do zapewnienia precyzji prowadzenia na prostych i w zakrętach.

W modelu Dorsoduro 900 zadebiutował widelec Kayaba, z kutą, aluminiową półką. Jest on o 450 gramów lżejszy i dysponuje możliwością regulacji wstępnego napięcia sprężyn. Komponent ten lepiej radzi sobie z obciążeniami w warunkach jazdy sportowej i pochłanianiem wstrząsów, zapewniając odpowiednią kontrolę przy agresywnej jeździe i jednocześnie większy komfort w czasie bardziej zrelaksowanych przejażdżek.

Ogólna poprawa osiągów obu systemów zawieszenia Dorsoduro 900 wynika również z zastosowania pary odlewanych kół, lżejszych o ponad 2 kg niż te zamontowane w Dorsoduro 750. Zmniejszenie efektu żyroskopowego ułatwia prowadzenie i zwiększa przyspieszenie motocykla. Dodatkową korzyścią jest redukcja masy nieresorowanej.

Struktura podwozia z najwyższej półki Dorsoduro 900 została uzupełniona o sportowy układ hamulcowy. Jego przednia część oparta jest na radialnie montowanych zaciskach 4-tłoczkowych i parze pływających tarcz ze stali o średnicy 320 mm, lekkich i zdolnych do zagwarantowania krótkiej drogi hamowania. Tylna tarcza o średnicy 240 mm ściskana jest za pomocą zacisku jednotłoczkowego. Cały układ hamulcowy Dorsoduro 900 korzysta z przewodów w stalowym oplocie, pochodzących z branży lotniczej, które gwarantują precyzję działania i odporność na powstające przy tym siły.

Elektronika

Elektroniczne sterowanie silnikiem Dorsoduro 900 jest teraz obsługiwane przez bardziej wydajny moduł Marelli 7 SM ECU. Jest to ten sam sprzęt, który jest stosowany w motocyklach Aprilia z silnikami V4. Zapewnia on doskonałą współpracę przepustnicy z manetką gazu i jeszcze dokładniejsze zarządzanie mieszanką paliwowo-powietrzną.

Otwarcie zaworu przepustnicy odbywa się w oparciu o liczne parametry, w tym prędkość obrotową silnika, położenie skrzyni biegów, czy przepływ powietrza (w ilości i prędkości). Zachodzi tu wiele korzyści pod względem płynności jazdy, bez szarpnięć przy otwieraniu i zamykaniu gazu, a także ograniczania szkodliwych emisji i zużycia paliwa. Silnik zawsze jest w stanie rozprowadzić idealny moment obrotowy i zapewnić najlepsze przyspieszenie, a wszystko to dla satysfakcjonującej i przyjemnej jazdy. System ten pozwolił także na redukcję ciężaru o 550 gramów w porównaniu do poprzedniego modelu Ride-by-wire, który wyposażono w Dorsoduro 750.

Wyrafinowane zarządzanie elektroniczne zapewnia również możliwość zmiany mapowania silnika, radykalnie zmieniając charakter oddawania mocy. Ustawienie “Sport” zapewnia natychmiastową i agresywną reakcję przepustnicy. Tryb “Touring” zapewnia płynniejszą reakcję, idealną do podróżowania i codziennego użytku, podczas gdy mapa “Rain” zmniejsza dostępną moc do około 70 KM i jest idealna w przypadku trudnych warunków pogodowych oraz na śliskich nawierzchniach. Tryby jazdy można zmienić w dowolnym momencie, również w ruchu.

Dorsoduro 900 wyposażony jest w system kontroli trakcji Aprilia z czułością regulowaną w trzech poziomach, można go również całkowicie wyłączyć. Układ ten w sytuacji utraty przyczepności ogranicza obroty tylnego koła poprzez działanie przy zapłonie i zaworach przepustnicy. Kontrola trakcji w modelu Dorsoduro 900 jest zintegrowana z dwukanałowym systemem ABS firmy Continental z rozbudowaną kalibracją, tak aby zachować maksimum przyjemności ze sportowej jazdy, przy odpowiednio wysokim poziomie bezpieczeństwa. Funkcję ABS można również wyłączyć.

Parametry jazdy i pracy silnika przekazywane są kierowcy za pomocą kolorowego wyświetlacza TFT. Kompaktowa jednostka z ekranem o przekątnej 4,3 cala zawiera mnóstwo informacji, które są zawsze bardzo czytelne dzięki możliwości dostosowywania kolorów tła i czcionek, w zależności od warunków wykrywanych przez czujnik światła. Zestaw wskaźników obejmuje m.in.: licznik obrotów, prędkościomierz, wskaźnik zapiętego biegu, temperaturę płynu chłodzącego, wybraną mapę silnika i zegar.

Korzystając z praktycznego joysticka MODE na lewym bloku przycisków, można poruszać się po menu i przewijać / regulować następujące parametry: licznik kilometrów, poziom kontroli trakcji, wyłącznik ABS (tylko na postoju), MENU (tylko na postoju) , dwa przebiegi dzienne i związane z nimi prędkości maksymalne i średnie oraz czasy podróży, a także średnie i chwilowe zużycia paliwa oraz zasięg na rezerwie.

Jedną z opcji akcesoryjnych jest zestaw instalacyjny AMP, czyli multimedialnej platformy Aprilii, która łączy smartfon z motocyklem, aby zapewnić wyjątkową ilość informacji przydatnych podczas jazdy. Oprzyrządowanie pozwala przeglądać na wyświetlaczu TFT wszystkie dane dotyczące połączeń telefonicznych, a także informacje związane z korzystaniem z interkomu lub plików dźwiękowych, które mogą być odtwarzane ze smartfona.

Dane techniczne

  • Silnik:
    • Ułożony wzdłużnie o kącie 90 ° silnik typu V2, 4-suwowy, chłodzony cieczą, podwójny wałek rozrządu, cztery zawory na cylinder
  • Pojemność:
    • 896,1 cm3
  • Waga z płynami:
    • 212 kg
  • Średnica x skok tłoka:
    • 92 x 67,4 mm
  • Moc maksymalna:
    • 95,2 KM (70 kW) przy 8 750 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy:
    • 90 Nm przy 6,500 obr./min
  • System paliwowy:
    • Zintegrowany system zarządzania silnikiem. Wtrysk z trzystopniową mapą przepustnic zarządzaną przez system Ride-by-wire. Dostępne tryby; Sport, Touring, Rain
  • Zapłon:
    • Cyfrowy, elektroniczny zintegrowany z wtryskiem
  • Smarowanie:
    • Mokra miska olejowa
  • Skrzynia biegów:
    • 6-cio biegowa
  • Sprzęgło:
    • Mokre wielotarczowe, hydrauliczne
  • Rama:
    • Modułowa rama rurowa ze stali mocowana do aluminiowych płyt bocznych za pomocą śrub o wysokiej wytrzymałości. Demontowalna rama tylna.
  • Zawieszenie przednie:
    • Zawieszenie upside-down (41mm). Hydrauliczna regulacja tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny. Skok 170 mm
  • Zawieszenie tylne:
    • Wahacz ze stopu aluminium. Hydraulicznie regulowany amortyzator boczny. Skok 160 mm
  • Hamulce przednie:
    • Podwójne pływające tarcze ze stali nierdzewnej o średnicy 320mm. Promieniowe, czterotłoczkowe zaciski. Metalowy przewód hamulcowy.
  • Hamulec tylny:
    • Pojedyncza tarcza o średnicy 240mm, Pojedynczy tłok zacisku. Metalowy przewód hamulcowy.
  • Opona przednia:
    • 120/70 ZR 17
  • Opona tylna:
    • 180/55 ZR 17
  • Rozstaw Osi:
    • 1 515 mm
  • Długość:
    • 2 185 mm
  • Szerokość:
    • 905 mm
  • Wysokość siodła:
    • 870 mm
  • Zbiornik paliwa:
    • 12 l
  • Spalanie:
    • 5,6 l /100km
  • Emisja CO2:
    • 131 g/km
  • Systemy wspomagania jazdy:
    • Dwukanałowy ABS
    • Zaawansowana kontrola trakcji