03-tuono-v4-1100-factory

Aprilia Tuono V4 1100 Factory

A gdyby tak wziąć najlepszego superbike’a na świecie, pozbawić go plastików, dostroić silnik i stworzyć tym samym niepowtarzalnego streetfightera? Aprilia już dawno odpowiedziała na to pytanie twierdząco, budując niesamowite Tuono, w prostej linii wywodzące się ze sportowej linii RSV4.

Siłą Tuono jest przede wszystkim słynna jednostka V4, która w tym modelu dysponuje mocą 175 KM. Do tego sportowe podwozie i doskonale dobrany pakiet elektroniki, który w wersji Factory obejmuje również półaktywne zawieszenie. Nowa generacja Tuono V4 1100 to najbardziej spektakularny przykład ewolucji w tym segmencie motocykli.

Gdzie Kupić?
Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Superbike bez owiewek

Tuono – rodzina sportowych nakedów Aprilii, to motocykle, za którymi ciężko nadążyć. W zgodnej opinii użytkowników są to najskuteczniejsze w historii maszyny do pompowania adrenaliny. Tuono to najwyższy poziom osiągów i zaawansowanych rozwiązań technicznych, wynikających z wieloletniego udziału i zwycięstw Aprilii w najbardziej prestiżowych seriach wyścigowych. Niepokonane na torze, dające mnóstwo radości z jazdy na drogach.

Aprilia Tuono V4 1100 Factory to najbogatsza wersja tego modelu, dedykowana najbardziej wymagającym motocyklistom. Wyposażono ją w szereg komponentów pochodzących wprost z superbike’a RSV4 RF. W standardzie posiada m.in. najbardziej zaawansowane półaktywne zawieszenie na rynku, stworzone przez firmę Öhlins i precyzyjnie dostrojone we współpracy z inżynierami Aprilii. Ekstremalnie skuteczne, a przy tym bardzo proste w obsłudze, zapewnia komfort i niesamowite doznania w każdej sytuacji.

Tuono V4 1100 Factory oferowana jest w atrakcyjnym, sportowym wzorze malowania “Superpole”.
Silnik:
Aprilia Tuono V4 1100 jest jedynym nakedem na rynku, napędzanym jednostką V4 o kącie rozwarcia cylindrów 65° i unikalnych właściwościach. Specyficzna budowa tej jednostki sprawia, że jest ona wąska i krótka. Pozwoliło to na maksymalną centralizację masy i zastosowanie kompaktowego podwozia.

Zmiany zastosowane w najnowszej generacji silnika zaowocowały wzrostem jego osiągów i niezawodności, bez poświęcania wspaniałego charakteru i niepowtarzalnego dźwięku, które pokochały tysiące motocyklistów na całym świecie. Tuono V4 1100, przy pojemności skokowej silnika wynoszącej 1077 cm3, dysponuje teraz maksymalną mocą 175 KM przy 11000 obr/min i momentem 121 Nm przy 9000 obr/min.

Układ wydechowy posiada podwójny czujnik tlenu i wbudowany zawór. Jednostka ECU ma wysoką zdolność obliczeniową i precyzyjnie steruje pracą silnika nawet przy najwyższych obrotach. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy: Sport, Track i Race.

Podwozie:

Nowa Rodzina Tuono V4 1100 w pełni potwierdza przysłowiową już jakość podwozi budowanych przez Aprilię. Pewność prowadzenia i stabilność zaczyna się od ramy. Ta zastosowana w Tuono jest niemal identyczna jak w modelu RSV4, na którym siedem razy zdobywano mistrzostwo świata klasy superbike.

Walory podwozia uzupełniają hamulce i zawieszenie. Przednia część układu hamulcowego również pochodzi z RSV4 i oparta jest na parze stalowych tarcz o średnicy 330 mm, na których pracują 4-tłoczkowe zaciski Brembo M50, aktywowane przez radialną pompę hamulcową, zamontowaną na kierownicy. Z tyłu umieszczono tarczę o średnicy 220 mm i 2-tłoczkowy zacisk. Nad całością czuwa system ABS firmy Bosch, działający również w zakrętach.

Wyróżnikiem Aprilii Tuono V4 1100 Factory jest nowe, półaktywne zawieszenie Öhlins Smart EC 2.0, zawierające elektronicznie sterowany amortyzator skrętu, high-endowy widelec NIX ze skokiem zwiększonym ze 117 do 125 mm, a także centralny amortyzator TTX. System ten może działać w trybie półautomatycznym, samoczynnie dostosowując ustawienia zawieszenia do aktualnych warunków, lub w trybie manualnym, w którym kierowca może wybrać jeden z trzech prekonfigurowanych wariantów, które może dodatkowo edytować. Jest to opcja przeznaczona dla zaawansowanych motocyklistów, którzy dokładnie wiedzą, czego oczekują od swojej maszyny.

Na odlewanych aluminiowych kołach założono sportowe opony Pirelli Diablo Supercorsa, z szerszym tyłem w rozmiarze 200/55.

Systemy:

W nowoczesnym motocyklu dopieszczona mechanika to nie wszystko. Aprilia Tuono V4 1100 Factory jest również wyposażona w opatentowany zestaw elektronicznych systemów kontroli jazdy APRC (Aprilia Performance Ride Control), precyzyjnie dostrojony do wymogów właśnie tego modelu. Układ jest oparty na module bezwładnościowym, precyzyjnie mierzącym położenie i dynamikę motocykla, a także całkiem nowym systemie Ride-by-Wire, w którym wyeliminowano część zbędnych elementów, zmniejszając jego masę aż o 0,5 kg.

System APRC (Aprilia Performance Ride Control) w standardzie oferuje:

● nową generację systemu kontroli trakcji (ATC – Aprilia Traction Control), który pozwala na 8-mio stopniową regulację w trakcie jazdy, bez konieczności ujmowania gazu
● nową, trzystopniową regulację kontroli unoszenia przedniego koła (AWC – Aprilia Wheelie Control);
● trzystopniowe ustawienie kontroli startu (Aprilia Launch Control) – używane tylko w warunkach torowych;
● udoskonalony system bezsprzęgłowej zmiany biegów, dostępny teraz zarówno z funkcją zmiany biegu na wyższy jak i niższy (AQS – Aprilia Quick Shift + downshift);
● ulepszony system ograniczania prędkości (APL – Aprilia Pit Limiter);
● nowy tempomat (ACC – Aprilia Cruise Control)
● system ABS rozbudowany o zaawansowane funkcje kontroli jazdy podczas hamowania w zakręcie (Bosch Cornering ABS);
● supernowoczesny wyświetlacz TFT

Dane techniczne

  • Silnik:
    • Ułożony wzdłużnie o kącie 65 ° silnik typu V-4, 4-suwowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu (DOHC), cztery zawory na cylinder
  • Pojemność:
    • 1077 cm3
  • Waga na sucho / zalany
    • 185 kg / 209 kg
  • Średnica x skok tłoka
    • 81 x 52.3 mm
  • Moc maksymalna
    • 175 KM (129kW) przy 11,000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy:
    • 121 Nm przy 9,000 obr./min
  • System paliwowy:
    • Cztery moduły przepustnic Weber-Marelli (48-mm) z czterema wtryskiwaczami paliwa zintegrowane z systemem zarządzania Ride-by-Wire.
  • Zapłon:
    • Cyfrowy, elektroniczny układ zapłonowy Magneti Marelli zintegrowany z układem sterowania silnikiem, z jedną świecą zapłonową na cylinder i cewkami typu „stick-coil”
  • Smarowanie:
    • System mokrej miski olejowej z chłodnicą i dwiema pompami (smarowanie i chłodzenie)
  • Skrzynia biegów:
    • 6-cio biegowa w układzie kasetowym, z dźwignią zmiany biegów i elektronicznym systemem Aprilia Quick Shift
  • Sprzęgło:
    • Mokre wielotarczowe
  • Rama:
    • Aluminiowa dwubelkowa. System Öhlins SmartEC 2.0 sterujący elektronicznie amortyzatorem skrętu.
  • Zawieszenie przednie:
    • Widelec Öhlins NIX z obróbką powierzchniową TIN, sterowany elektronicznie za pomocą systemu SmartEC 2.0. Pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyny oraz hydrauliczna kompresja i tłumienie odbicia. Skok 125 mm.
  • Zawieszenie tylne
    • Wahacz aluminiowy podwójnie usztywniony. Amortyzator Öhlins Monoshock z pełną elektroniczną regulacją SmartEC 2.0. Skok 130 mm
  • Hamulce przednie
    • Podwójne pływające tarcze ze stali nierdzewnej o średnicy 330mm. Zaciski Brembo Monoblock M432 z 4 tłoczkami.
  • Hamulce tylne
    • Pojedyncza tarcza o średnicy 220mm, pływający zacisk Brembo z dwoma oddzielnymi tłokami 32mm.
  • Opony:
    • przednia 120/70 ZR 17 Pirelli Supercorsa
    • tylna 200/55 ZR 17 Pirelli Supercorsa
  • Wysokość siodła:
    • 825 mm
  • Rozstaw kół:
    • 1450 mm
  • Długość:
    • 2 070 mm
  • Szerokość:
    • 810 mm
  • Spalanie:
    • 7,71 l/100km
  • Zbiornik paliwa
    • 18,5 l (4l rezerwy)
  • Emisja CO2
    • 183 g/km
  • Systemy wspomagania jazdy w składzie APRC (Aprilia Performance Ride Control)
    • System wspomagania jazdy podczas hamowania w zakręcie (Bosch ABS Cornering)
    • System kontroli unoszenia przedniego koła (AWC – Aprilia Wheele Control)
    • Kontrola Trakcji (ATC – Aprilia Traction Control)
    • System szybkiego startu (ALC – Aprilia Lunch Control)
    • Tempomat (ACC – Aprilia Cruise Control)
    • Ogranicznik prędkości (APL – Aprilia Pit Limiter)